روزگاران

کامل ترین مرجع دانلود فیلم های طنز بابک نهرین|جذاب ترین مطالب|تصاویرجالب وگوناگون|آپدیت روزانه نود32 nod32|اس ام اس وپیامک های جدید|عکس های بازیگران ایرانی وخارجی|دانلود فیلم و آهنگ جدید

روزگاران

کامل ترین مرجع دانلود فیلم های طنز بابک نهرین|جذاب ترین مطالب|تصاویرجالب وگوناگون|آپدیت روزانه نود32 nod32|اس ام اس وپیامک های جدید|عکس های بازیگران ایرانی وخارجی|دانلود فیلم و آهنگ جدید

کیفیت تحقق جرم خودزنی در نیروهای مسلح ج.ا.ا

کیفیت تحقق و آثار قانونی جرم خودزنی در نیروهای مسلح ج.ا.ا
http://s4.picofile.com/file/7766707739/0_khodkoshi.jpg


در جهان امروز یکی از آسیبهای مهم اجتماعی ،«خودکشی» است.رشد فردگرایی ،صنعتی شدن و تضعیف همبستگیهای اجتماعی ،از جمله عوامل مهم خودکشی است .کاهش نقش دین و کارکرد اعتقادات مذهبی در دنیای معاصر موجب افزایش آمار خودکشی درجوامع مختلف شده است.البته عواملی مانند فقر ،فشار زندگی ،امراض روانی ،ضعف ایمان و ... نیز هرکدام به نوبه خود بر این پدیده تاثیرگذار می باشد. اولین بار اصطلاح خودکشی در سال 1737 توسط «دفونن» فرانسوی به کار گرفته شد و توسط آکادمی علوم فرانسه در سال 1762 پذیرفته شد.
در کشور ما گرچه آمار خودکشی نسبت به کشورهای غربی خیلی کمتر بوده و این امر به دلیل تاریخ کهن و آموزه های غنی دینی می باشد؛لیکن به عنوان یک پدیده اجتناب ناپذیر ،قابل تأمل و تدبر می باشد.این پدیده در نیروهای مسلح به دو شکل«خودزنی منجر به جرح» و «خودزنی منجر به فوت» معرفی و  مشاهده می گردد.
بدین معنی که علاوه بر خودکشی که فرد قصد نابود کردن خود را دارد ،اقدام فرد در خودزنی منجر به جرح با نیت اعتراض به وضعیت موجود و فراراز مقررات و شرایط سخت خدمتی و یا رسیدن به هدف مشخص انجام می گیرد و در این شکل ،جرم محسوب می شود که در ادامه مبحث به ماده قانونی و نحوه­ی برخورد با اشخاص یاد شده از سوی محاکم قضایی اشاره خواهد شد.
ماده 51 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح:
هرنظامی که برای فرار از کار یا انجام وظیفه و یا ارعاب و تهدید فرمانده یا رئیس و یا هر مافوق دیگر یا برای تحصیل معافیت از خدمت و یا انتقال به مناطق مناسب­تر و یا کسب امتیازات دیگر عمداً به خود صدمه وارد آورد یا تهدید به خودزنی نماید یا به عدم توانایی جسمی یا روحی متعذر شود و  بنا به گواهی پزشک نظامی یا پزشکان قانونی تمارض او ثابت گردد و یا در انجام وظایف نظامی بی­علاقگی خود را در موارد متعدد ظاهر کند به نحوی که در تضعیف سایر نیروهای نظامی موثر باشد، علاوه بر جبران خسارت وارده به ترتیب زیر محکوم می­گردد.
الف-هرگاه در مقابل دشمنان باشد چنانچه عمل وی موجب اخلال در نظام(بهم خوردن امنیت کشور)و یا شکست جبهه اسلام گردد به مجازات محارب در غیر این­صورت به حبس از دو تا ده سال محکوم می­شود.
ب-هرگاه در زمان جنگ باشد و در مقابل دشمنان نباشد به حبس از یک تا پنج سال.
ج-در سایر موارد به استثناء مواردی که صرفاً تخلف انضباطی محسوب می­شود به حبس از سه ماه تا یک سال.
تبصره-مرتکبان جرایم مذکور در نتیجه اعمال فوق از هیچ امتیازی برخوردار نمی­گردند و خدمت خود را مطابق مقررات انجام خواهند داد مگر آن­که ادامه خدمت به هیچ وجه مقدور نباشد.


به استناد ماده پنج عناوین تخلف موضوع مواد اشاره در ماده 130 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح ایراد صدمه به خودزنی، تمارض و بی­علاقگی به خدمت در موارد ذیل صرفاً تخلف انضباطی محسوب می­گردد;
1-اعلام و اظهار ایراد صدمه به خود
2-تسهیل شرایط، تعلیم و تحریک دیگران برای ایراد صدمه به خود یا تهدید به خودزنی
3-تمارض برای عدم انجام امور غیررزمی.
4-تهدید به خودزنی، تمارض در برابر فرمانده، رئیس یا مافوق خارج از سلسله مراتب.
5-تظاهر به بی علاقگی به خدمت در موارد متعدد در غیر از شرایط رزمی، جنگی و بحرانی
6-ایرادد صدمه جزئی به خود به گونه ای که وقفه ای  در انجام وظایف روزانه ی وی ایجاد نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد